Strona główna » SAMORZĄD » RADA GMINY » REGULAMIN RADY GMINY
REGULAMIN RADY GMINY
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Regulamin określa organizację i tryb działania Rady Gminy oraz jej komisji, a w szczególności porządek obradowania i podejmowania uchwał.
§ 2.
- Pracą Rady Gminy kieruje Przewodniczący Rady.
- Obsługę kancelaryjno – techniczną Rady zapewnia Urząd Gminy.
§ 3.
- Radni wykonując zadania i obowiązki korzystają z uprawnień i ochrony przewidzianej przepisami ustawy o samorządzie terytorialnym oraz ustaw szczególnych.
- Radni są zobowiązani do zachowania tajemnicy, zarówno w czasie trwania mandatu jak i po jego wygaśnięciu, w zakresie wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową, z którymi zapoznają się w trakcie wykonywania mandatu.
ROZDZIAŁ II
SESJE RADY GMINY I ICH PRZYGOTOWANIE
§ 4.
- Rada Gminy obraduje na sesjach zwyczajnych, uroczystych lub nadzwyczajnych zwoływanych przez Przewodniczącego Rady.
§ 5.
Sesje zwyczajne zwoływane są przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§ 6.
- Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać sesje nadzwyczajne na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 osób ustawowego składu Rady Gminy poświęcone sprawom szczególnie pilnym i wymagającym rozstrzygnięcia.
- Sesje nadzwyczajne zwołuje się w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
- Wnioskodawca zobowiązany jest przedłożyć wraz z wnioskiem o zwołanie sesji projekt porządku obrad wraz z projektami uchwał.
§ 7.
Przewodniczący Rady może zwołać sesje uroczyste organizowane dla nadania szczególnie uroczystego charakteru obchodom świąt i rocznic ważnych z punktu widzenia państwowości polskiej, a także w celu wręczenia odznaczeń i wyróżnień.
§ 8.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
- W przypadku wyborów przedterminowych pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy .
§ 9.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
- Na pierwszej sesji przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie. Najstarszy wiekiem radny odczytuje rotę ślubowania. Po odczytaniu roty wywołani kolejno przez najmłodszego wiekiem radnego – radni powstają i wypowiadają słowo “Ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg.”
- Na pierwszej sesji Rada wybiera Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących , oraz ustala termin następnej sesji nie później niż w ciągu 14 dni..
§ 10.
- Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady Gminy ustalając projekt porządku obrad, datę, godzinę i miejsce sesji.
- Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.
- Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
- Wraz z zawiadomieniem o sesji, radnym przesyła się przygotowane materiały, wnioski, propozycje rozstrzygnięć oraz projekty uchwał.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, dołączając jednocześnie do zawiadomienia projekty uchwał wraz z uzasadnieniem oraz inne materiały dotyczące poszczególnych punktów porządku obrad, nie dotyczy to sesji budżetowej i absolutoryjnej gdzie zawiadomienia wraz z materiałami radni otrzymują na 14 dni przed terminem sesji.
- W przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej radni powinni być powiadomieni najpóźniej na 2 dni przed terminem obrad.
- W razie naruszenia terminu dotyczącego zawiadomienia o zwołaniu sesji Rada Gminy może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczeniu nowego terminu jej odbycia.
- Wniosek w tej sprawie radni mogą zgłosić tylko do czasu zatwierdzenia porządku obrad.
- O odbyciu sesji w ramach jednego lub kilku posiedzeń decyduje Przewodniczący Rady w toku przygotowania sesji albo w czasie obrad. W szczególności o przerwaniu obrad i wyznaczeniu następnego posiedzenia można decydować w razie braku quorum, a także w przypadku gdy przebieg obrad wskazuje na niemożność zrealizowania na jednym posiedzeniu całego zatwierdzonego porządku obrad.
- Wnioski w tym zakresie mogą być składane przez Wiceprzewodniczących Rady Gminy, Wójta oraz Przewodniczących komisji. W przypadku podjęcia decyzji na sesji Rady o potrzebie odbycia kolejnego posiedzenia Rady, Przewodniczący Rady ogłasza tę decyzję niezwłocznie w formie ustnej.
- Radni stwierdzają swoją obecność na sesji podpisem na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad.
§ 11.
- Zawiadomienie o sesji podaje się również do wiadomości publicznej poprzez rozplakatowanie obwieszczeń na tablicach ogłoszeń w gminie a także na stronie internetowej Gminy.
- Przewodniczący Rady Gminy ustala każdorazowo szczegółową listę osób zawiadamianych i zapraszanych.
§ 12.
Sesje rady gminy są jawne. Mieszkańcy gminy mają prawo do obecności i zajmowania na sali obrad wyznaczonych ”miejsc dla publiczności”. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
§ 13.
- Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić Radny lub Wójt.
- Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględna większością głosów ustawowego składu Rady.
- Z inicjatywą uchwałodawczą oprócz Przewodniczącego Rady mogą występować :
1) radni w liczbie nie mniejszej niż ¼ ustawowego składu Rady;
2) komisje stałe i doraźne, podejmując w tym względzie stosowną uchwałę;
3) Wójt Gminy . - Dla inicjatywy określanej w ust. 1 wymagana jest forma pisemna zawierająca projekt uchwały i jej uzasadnienie, z zastrzeżeniem postanowień § 60 statutu.
ROZDZIAŁ III
TOK OBRADOWANIA
§ 14.
Wypowiadając słowa ”Otwieram sesję Rady Gminy Łużna ” Przewodniczący Rady otwiera i prowadzi jej obrady.
§ 15.
- Obrady Rady Gminy przebiegają zgodnie z porządkiem obrad zatwierdzonym przez Radę, po uprzednim stwierdzeniu przez Przewodniczącego quorum, na początku obrad sesji.
- Porządek obrad zwyczajnej sesji Rady Gminy winien zawierać:
1) przyjęcie porządku obrad;
2) przyjęcie protokołu z poprzednich sesji;
3) sprawozdanie z międzysesyjnej działalności wójta ;
4) rozpatrywanie spraw merytorycznych, podejmowanie uchwał;
5) interpelacje i zapytania radnych ;
6) wolne wnioski. - Sprawozdania z wykonania uchwał Rady składają:
1) Wójt lub Zastępca Wójta ;
2) Przewodniczący odpowiednich komisji lub wyznaczeni sprawozdawcy.
§ 16.
- Interpelacje i zapytania radnych kierowane do Wójta powinny dotyczyć spraw lub problemów związanych z realizacją zadań Gminy i jej organów.
- Interpelacje należy składać pisemnie na ręce Przewodniczącego, który niezwłocznie przekazuje je adresatowi.
- Adresat interpelacji zobowiązany jest udzielić Radnemu odpowiedzi nie później niż w ciągu 30 dni od otrzymania interpelacji, może również udzielić ustnej odpowiedzi podczas sesji.
- Jeżeli interpelacje nie dotyczą spraw związanych z realizacją zadań własnych Gminy, należy je przekazać organom właściwym do udzielenia odpowiedzi.
- Zapytanie składa się w sprawach niezbyt złożonych, zwłaszcza w celu uzyskania informacji i wyjaśnień o faktach.
- Odpowiedzi na zapytanie udziela Wójt lub wyznaczona przez niego osoba na sesji.
§ 17.
- W ramach wolnych wniosków każdy radny ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień i wnioskami we wszystkich sprawach należących do zakresu działania Rady. Czas przeznaczony na wystąpienie dla każdego radnego w ramach punktu ”zapytania i wolne wnioski” nie może przekraczać 5 minut.
- Odpowiedzi obowiązani są udzielić Przewodniczący Rady, lub komisji, Wójt, Zastępca Wójta albo wyznaczony inny kompetentny pracownik Urzędu Gminy lub jednostki organizacyjnej Gminy. W razie niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi oraz gdy Radny zgłosi zapytanie na piśmie w trakcie obrad, wyjaśnienie należy udzielić pisemnie w terminie 14 dni. Radny może żądać by odpowiedź była udzielona podczas obrad najbliższej sesji Rady.
§ 18.
- Przewodniczący zarządza głosowanie w sprawach objętych porządkiem obrad.
- W szczególnych przypadkach Przewodniczący może udzielać głosu osobom zaproszonym po uprzednim ich zgłoszeniu się.
- Przewodniczący rady zamyka sesję lub posiedzenie po wyczerpaniu porządku obrad, wypowiadając formułę ”Zamykam sesję Rady Gminy Łużna”
§ 19.
- Na sesję Rady Gminy zapraszani są Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy. W obradach mogą uczestniczyć wyznaczeni przez Wójta pracownicy Urzędu. Osoby te za zgodą przewodniczącego obrad mogą referować sprawy i udzielać wyjaśnień. Ponadto w sesji mogą brać udział przedstawiciele instytucji, jednostek organizacyjnych i organizacji, których dotyczą sprawy będące przedmiotem obrad.
- Przewodniczący Rady Gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania na takich samych zasadach jak radnych przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji Rady Gminy.
§ 20.
- Z każdej sesji Rady sporządza się odrębnie dla każdego posiedzenia protokół, który powinien zawierać:
1) datę, miejsce oraz oznaczenie sesji i posiedzenia;
2) stwierdzenie quorum i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;
3) zatwierdzony porządek obrad;
4) listę obecności radnych
5) nazwiska innych osób uczestniczących w obradach z urzędu;
6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz treść zgłoszonych wniosków;
7) numery i przedmiot uchwał będących osobnymi dokumentami ;
8) czas trwania sesji i poszczególnych posiedzeń,
9) podpisy przewodniczącego i protokołującego obrady. - Protokoły w toku kadencji numeruje się rzymską cyfrą numeru sesji łamaną przez rok. Numer uchwały oznacza się ponadto arabską cyfrą w kolejności jej podjęcia w danej kadencji.
§ 21.
- Protokół z obrad rady sporządza pracownik biura Rady Gminy, pod nadzorem przewodniczącego obrad.
- Protokoły, uchwały i inne dokumenty z pracy Rady przechowuje się w biurze Rady.
- Wyciągi z protokołów sesji oraz odpisy uchwał Wójt przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
- Sesje Rady Gminy mogą być rejestrowane w wersji elektronicznej-dyktafon w celu pomocniczym do czynności sporządzenia protokołu z danej sesji i są przechowywane do czasu przyjęcia protokołu z tej sesji.
- Protokół wykłada się do wglądu radnych, którzy mogą zgłaszać poprawki wraz z uzasadnieniem do protokołu. Decyzję o ich uwzględnieniu podejmuje Przewodniczący Rady.
ROZDZIAŁ IV
PRZEBIEG GŁOSOWANIA
§ 22.
Rada rozstrzyga sprawy należące do jej właściwości w formie uchwał podejmowanych w drodze głosowania.
§ 23.
- Głosowanie odbywa się w sposób jawny, przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano ”za”, ”przeciw” oraz ”wstrzymuję się”.
- Głosowanie tajne stosuje się w sprawach, w których wymaga tego ustawa.
- W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach , przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano w każdorazowo określony sposób i na kartach ustalonych dla danego głosowania.
§ 24.
Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba, że ustawa stanowi inaczej.
§ 25.
- Przez zwykłą większość głosów rozumie się więcej głosów ”za” niż ”przeciw”, z tym, że głosów ”wstrzymuję się” nie uwzględnia się przy ustalaniu wyników głosowania.
- Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
- Bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
§ 26.
- Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przy pomocy Wiceprzewodniczących, a w razie potrzeby z udziałem innych radnych liczących głosy.
- Głosowanie tajne przeprowadza powołana przez Radę komisja skrutacyjna, składająca się z radnych.
§ 27.
W przypadku zgłoszenia na sesji wniosku o odrzucenie projektu uchwały lub poprawek do projektu uchwały porządek głosowania jest następujący:
1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości;
2) głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach;
3) głosowanie projektu w całości, ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.
§ 28.
Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący niezwłocznie po ich ustaleniu.
ROZDZIAŁ V
UCHWAŁY
§ 29.
- Uchwały stanowią formę rozstrzygnięć podejmowanych przez Radę na sesji zgodnie z właściwością.
- Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze wstępnym lub proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.
§ 30.
Przewodniczący Rady przygotowując sesję wskazuje organy zobowiązane do przygotowania materiałów i projektów uchwał.
§ 31.
- Projekty uchwał, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, wymagają uzasadnienia faktycznego i prawnego.
- Uzasadnienie sporządza organ lub osoba, (osoby) uprawnione do wystąpienia z inicjatywą uchwałodawczą.
- W celu przedstawienia ostatecznych projektów uchwał, w sprawach rozpatrywanych zgodnie z przyjętym porządkiem obrad, Rada może powołać komisję uchwał i wniosków.
§ 32.
- Uchwała Rady, będąca osobnym dokumentem, powinna zawierać:
1) datę i tytuł;
2) podstawę prawną;
3) sposób rozstrzygnięcia istoty sprawy, określenie zadań oraz w miarę możliwości środki realizacji;
4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały;
5) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualnie czas jej obowiązania;
6) przepisy przejściowe i derogacyjne. - Uchwały opatruje się numerem sesji i posiedzenia, numerem jej podjęcia według kolejności w danej kadencji (cyfra arabska) oraz dwoma ostatnimi cyframi roku podjęcia.
- Uchwały Rady Gminy podpisuje Przewodniczący Rady Gminy lub Wiceprzewodniczący, który obradom przewodniczy.
- Oryginał uchwały ewidencjonuje się i przechowuje się w teczce “Uchwały Rady Gminy” pracownik d/s obsługi Rady.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY DOKONYWANIA WYBORU I POWOŁANIA NA STANOWISKA W RADZIE GMINY
§ 33.
- Na pierwszej sesji po wyborach, Rada Gminy wybiera w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
- Na pierwszej sesji dokonuje się również wyboru Przewodniczących komisji stałych zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym lub na wniosek radnych w głosowaniu tajnym.
- Przewodniczącego Rady Gminy wybiera się spośród radnych z dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych uczestniczących w sesji. Rada Gminy może postanowić o ograniczeniu liczby kandydatów.
- W przypadku, gdy żaden z kandydatów na Przewodniczącego Rady nie uzyska w pierwszej turze wyborów wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali w stosunku do pozostałych największą liczbę głosów.
- Wiceprzewodniczących Rady wybiera się odrębnie w myśl zasad ustalonych w ust. 3 i 4.
- Przewodniczących komisji stałych wybiera się odrębnie spośród radnych nie pełniących funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
- Wybór na stanowiska, o których mowa w ust. 3, 5 i 6 Rada Gminy stwierdza uchwałami odrębnie dla wyboru Przewodniczącego, odrębnie dla wyboru Wiceprzewodniczącego i odrębnie dla wyboru przewodniczących komisji, przy czym łącznie dla Wiceprzewodniczących i łącznie w odniesieniu do Przewodniczących komisji.
§ 34.
- Rada Gminy może dokonać w toku kadencji w trybie określonym w § 33 ust. 1 zmian na stanowiskach Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
- Rada Gminy może odwołać Przewodniczących komisji Rady, w trybie określonym w § 33 ust. 6. Z wnioskiem w tej sprawie mogą wystąpić komisje Rady Gminy oraz radni w liczbie co najmniej 5.
- W przypadku złożenia rezygnacji przez radnego zajmującego jedno ze stanowisk wymienionych w ust. 1 i 2, Rada Gminy decyduje o przyjęciu rezygnacji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. W tym samym trybie Rada na wniosek przewodniczącego Komisji dokonuje zmian w składach osobowych komisji w przypadku złożenia rezygnacji przez członka komisji.
- Sprawy związane z wyborem i zmianami na stanowiskach wymienionych w ust. 1, 2 i 3 stanowią odrębny punkt porządku obrad sesji.
ROZDZIAŁ VII
KOMISJE RADY I ICH FUNKCJONOWANIE
§ 35.
Rada Gminy powołuje następujące komisje stałe, jako organy pomocnicze, do wykonywania jej zadań:
1) rewizyjną w liczbie 3 do 5 osób;
2) budżetu i finansów w liczbie 5 do 9 osób ;
3) rozwoju gospodarczego i infrastruktury gminnej w liczbie 5 do 9 osób;
4) edukacji, kultury i samorządności w liczbie 5 do 9 osób.
§ 36.
- Do zadań wspólnych komisji stałych należy:
1) rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazywanych przez radę, wójta oraz przedkładanych przez członków komisji;
2) rozpatrywanie i opiniowanie materiałów informacyjnych przedkładanych radzie zgodnie z przyjętym rocznym planem pracy;
3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą, przygotowanie projektów uchwał oraz opiniowanie projektów przedkładanych przez uprawnione osoby i organy;
4) kontrola wykonywania uchwał Rady. - Powołując komisje Rada określa ich skład osobowy (w tym dokonuje wyboru Przewodniczących komisji).
§ 37.
- Do zadań komisji rewizyjnej należą sprawy określone w regulaminie komisji rewizyjnej, stanowiącym załącznik do Statutu Gminy Łużna.
- Do zadań komisji budżetu i finansów należy opiniowanie spraw z zakresu gospodarki finansowej Gminy.
- Do zadań komisji rozwoju gospodarczego i infrastruktury gminnej należą sprawy:
1) ładu przestrzennego;
2) gospodarki nieruchomościami;
3) rolnictwa, leśnictwa;
4) handlu, usług, drobnej wytwórczości;
5) gminnych dróg, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
6) zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
7) lokalnego transportu zbiorowego;
8) gminnego budownictwa mieszkaniowego;
9) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej;
10) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
11) cmentarzy gminnych;
12) wodociągów i zaopatrzenia w wodę;
13) utrzymania czystości i porządku oraz wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
14) ochrony środowiska i przyrody;
15) gospodarki wodnej;
16) kanalizacji, urządzeń sanitarnych, usuwania i oczyszczania ścieków;
17) opiniowanie wniosków regulujących stan prawny gruntów będących we władaniu gminy wraz ze składnikami majątkowymi. - Do zadań komisji edukacji, kultury i samorządności należą sprawy:
1) edukacji;
2) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;
3) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
4) wprowadzanie zmian do statutu gminy, statutów sołectw, statutów gminnych jednostek organizacyjnych wynikających z przepisów prawnych do powyższych akt,;
5) wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej;
6) promocji gminy;
7) współpracy z organizacjami pozarządowymi;
8) współpracy w temacie integracji z Unią Europejską;
9) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi państw,;
10) pomocy społecznej, w tym ośrodków zdrowia;
11) ochrony zdrowia;
12) polityki prorodzinnej w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
§ 38.
- Komisje we własnym zakresie wybierają jednego zastępcę przewodniczącego, mogą wyłaniać niestałe podkomisje i zespoły robocze, odbywać wspólne posiedzenia oraz korzystać z doraźnej pomocy specjalistów nie będących ich członkami.
- Komisje działają na posiedzeniach i poprzez swoich członków, zgodnie z planem pracy i potrzebami Rady.
§ 39.
- Przewodniczący komisji kieruje jej pracami a w szczególności:
1) ustala terminy i porządek posiedzeń;
2) zwołuje i prowadzi posiedzenia komisji;
3) czuwa nad przygotowaniem posiedzeń oraz ich prawidłowym przebiegiem, a zwłaszcza nad zwięzłością wypowiedzi radnych oraz innych osób uczestniczących w posiedzeniu komisji;
4) reprezentuje komisję na posiedzeniach Rady Gminy oraz przed jednostkami i instytucjami w zakresie przedmiotu działalności komisji. - W przypadku nieobecności Przewodniczącego komisji jego funkcję sprawuje zastępca przewodniczącego.
§ 40.
- Komisja podejmuje opinie, wnioski i stanowiska w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu.
- Opinie, wnioski i stanowiska komisji przedstawia na sesji Rady Przewodniczący Komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.
- Wnioski i opinie komisji Rady kierowane są do Wójta lub Przewodniczącego Rady Gminy,
- Przebieg prac komisji jest protokołowany. Komisje przyjmują protokoły z posiedzeń komisji na następnych posiedzeniach.
§ 41.
1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia w sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji, które zwołują Przewodniczący zainteresowanych komisji bądź Przewodniczący Rady.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY I TRYB ROZPATRYWANIA SKARG PRZEZ RADĘ GMINY
§ 42.
Rada rozpatruje skargi dotyczące działalności Wójta i Kierowników jednostek organizacyjnych.
§ 43.
- Rada rozpatruje skargi i wnioski zgodnie z postanowieniem art. 229 pkt.3 art.242 kpa w stosunku do określonych w tych przepisach osób.
- Skarg i wniosków anonimowych nie rejestruje się i nie są one rozpatrywane.
§ 44.
Skargi podlegające rozpatrzeniu przez Radę są rejestrowane w “Rejestrze skarg i wniosków” przez biuro Rady Gminy, a następnie przekazywane Przewodniczącemu Rady.
§ 45.
Przewodniczący Rady przeprowadza kwalifikację pisma jako skarga lub wniosek, a następnie przekazuje do rozpatrzenia przez komisję rewizyjną, czuwa też nad terminowością rozpatrywania skargi.
§ 46.
- Komisja rewizyjna rozpatrująca skargę jest zobowiązana do rzetelnego dogłębnego wyjaśnienia spraw poruszanych w skardze, przygotowania projektu odpowiedzi, przedłożenia propozycji ewentualnych działań naprawczych.
- Na żądanie komisji rewizyjnej rozpatrującej skargę, Wójt jest zobowiązany do przedłożenia materiałów lub wyjaśnień w terminie 14 dni od otrzymania pisma.
- Komisja rozpatruje skargę we własnym zakresie w oparciu o zgromadzoną dokumentację od kierowników jednostek organizacyjnych i Wójta.
- Komisja Rewizyjna rozpatrująca skargę może posiłkować się opiniami i ekspertyzami, których wykonanie następuje za zgodą Przewodniczącego Rady.
§ 47.
Komisja przekazuje Przewodniczącemu Rady propozycję rozpatrzenia skargi, Przewodniczący Rady wprowadza do porządku obrad najbliższej sesji Rady Gminy projekt uchwały rozpatrzenia skargi.
§ 48.
Rada rozstrzyga o sposobie załatwienia skargi, przyjmując jednocześnie treść odpowiedzi jaka zostanie skierowana do skarżącego. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi przygotowuje i podpisuje Przewodniczący Rady.
§ 49.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.